Saturday, April 21, 2012

Education.

Takde banyak untuk dibebelkan.

Aku risau dengan scholarship aku.
Aku risau.

Kalau ikutkan hati, nak je duduk rumah tak payah belajar-belajar dah.

Aku tak nak ayah spend duit dia lagi nak hantar aku belajar.
Ai dun wan.

Takkan ayah nak laburkan riban-riban dekat aku sorang je.
Aku masih ada tiga adik, dan seorang abang kembar aku untuk disara hidupnya.
Aku nak dapatkan scholars, so aku tak payah nak tengok ayah buat loan ke apa untuk afford studies aku.

Salah satu sebab yang kuat untuk aku kejar result cemerlang masa sekolah dulu;
1) Tengok mama ayah senyum.
2) Balas semua jasa ayah mama keluarkan duit.
3) Dapatkan scholars. Tak nak susahkan mama ayah.

Tapi, sebaliknya.
Satu-satu scholars aku kena tolak.
Rasa malu tu memang ada.
Tapi, rasa sedih lebih menguasai diri.

Kadang-kadang rasa macam 'The fuu aku dapat sepuluh A dah, nii nak berapa A lagi?'
K bukan berlagak.
Lepas tu, rasa menyesal pula datang.
'Kenapalah aku tak study Bio sesungguh-sungguh aku study subjek lain?'

Dan aku sedar, aku sedang diuji.

Aku harus bersabar.
Aku tahu.

Nak berjaya bukannya mudah.

Alhamdulillah, aku sedar, nak dapatkan sepuluh A tu pun bukannya mudah, makanya aku perlu belajar untuk susah.

Moga-moga dipermudahkan perjalanan.